Onze strategie

Volop in transitie

PostNL verandert van een traditioneel postbedrijf in een postale en logistieke e-commerce dienstverlener. Trends in de samenleving zoals digitalisering en de wereldwijde groei van e-commerce spelen een grote rol in die transformatie. En deze transformatie versnelt zich. Het zwaartepunt van ons bedrijf verschuift van post naar pakketten en logistiek. Daarnaast hebben we steeds meer online contact met bedrijven en consumenten.

Herna Verhagen, CEO: Ik vertrouw erop dat wij een goede balans blijven vinden tussen het aanpassen van onze dienstverlening in de uitdagende Nederlandse postmarkt en de groei en ontwikkeling van onze logistieke e-commerce activiteiten. Zodat we waardevol blijven voor consumenten, zakelijke klanten en andere stakeholders.

Investeren in pakketten en logistiek

In 2018 nam het aantal pakketten toe met meer dan 20%. We blijven investeren in de technologie en infrastructuur die nodig is om de groeiende e-commerce markt te kunnen bedienen, omdat we verwachten dat die groei doorzet. In 2018 openden we drie nieuwe pakkettensorteercentra in Nederland en dat tempo willen we ook in 2019 vasthouden. We zijn erg tevreden hoe onze pakketbezorging in België zich ontwikkelt en we zijn van plan om onze pakkettensorteer- en bezorgcapaciteit daar ook verder uit te breiden. 

Terwijl we veranderen, zijn we actief bezig met het ontwikkelen van nieuwe groeidomeinen die dichtbij onze logistieke kernactiviteiten liggen, en die ook een impuls kunnen geven aan de volumes voor onze post- en pakketnetwerken. We hebben food en gezondheid gekozen als specifieke gebieden waar we daadwerkelijk waarde kunnen toevoegen voor klanten en waar maatschappelijke trends goede groeimogelijkheden bieden. 

En natuurlijk blijven we investeren in duurzamere, milieuvriendelijkere activiteiten, omdat we geloven dat duurzaamheid onze license to operate is. We hebben onszelf een ambitieus doel gesteld om in 2025 emissievrij te bezorgen in 25 Nederlandse steden, en in 2030 de laatste mijl emissievrij te bezorgen in de Benelux.

Herna Verhagen: Ons doel om in 2020 vijftig procent van onze omzet te relateren aan e-commerce hebben we bijna gehaald, al eerder dan gepland.

Profiteren van wereldwijde e-commerce

Internationaal ligt onze focus op de groei van onze activiteiten in de e-commercemarkt die wereldwijd hard groeit. Dat doen we met onze cross-border activiteiten door de inzet van ons internationale verkoopnetwerk en samenwerking met internationale logistieke partners.

Post: op weg naar een flexibeler model

PostNL wil de postvoorziening in heel Nederland betrouwbaar en bereikbaar houden. Tegelijkertijd dalen de volumes op de postmarkt al jaren doordat mensen steeds minder post versturen als gevolg van de opkomst van email en social media. Dat maakt het voor PostNL noodzakelijk om scherp op de kosten te letten en zo efficiënt mogelijk te opereren. 

We blijven daarom innoveren en hebben ons sorteerproces verder geautomatiseerd, waardoor kosten bespaard worden. Ook wordt het brievenbussennetwerk aangepast aan de dalende volumes, waarbij we in overleg met lokale gemeenten en belanghebbenden kijken naar de optimale locaties van brievenbussen. 

De volumedaling onderstreept de dringende behoefte om de postnetwerken in Nederland te consolideren, regelgeving aan te passen en onze postactiviteiten te veranderen naar een flexibeler model voor het verzamelen, sorteren en bezorgen van post. Met dit model creëren we synergiën en besparen we kosten parallel met de volumedaling. 

Op 25 februari 2019 hebben wij het voornemen aangekondigd om samen met Sandd één sterk landelijk postnetwerk voor heel Nederland te gaan vormen. Beide partijen hebben daartoe een verzoek tot goedkeuring van de toezichthouder ingediend. De bundeling van de twee landelijke postnetwerken is van groot belang om de Nederlandse postmarkt betrouwbaar, bereikbaar en betaalbaar te houden voor iedereen.

Herna Verhagen: Het is onze ambitie om de favoriete bezorger te zijn. Onze medewerkers bezorgen zeven dagen per week pakketten en vijf dagen per week post. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 800.000 pakketten en 7 miljoen brieven. Hierdoor kunnen wij onze strategie en ambities waarmaken, terwijl we een gezonde en duurzame toekomst voor PostNL kunnen waarborgen.

Herna Verhagen (mobile)