Menu

Proef met duurzame brandstof HVO100

Proef met duurzame brandstof HVO100

Den Haag, 14 oktober 2020 - In Leeuwarden en Zwolle rijdt een deel van de bestelbussen en vrachtwagens van PostNL als proef op een duurzame brandstof. Zes weken lang wordt er HVO100 getankt, een diesel gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. Dit zorgt voor 90 procent minder CO2-uitstoot. PostNL is een van de eerste grote landelijke bedrijven in Nederland die op deze brandstof rijdt.

Afgelopen weken proef gestart in Zwolle en Leeuwarden

In Zwolle doen de komende tijd 23 vrachtwagens van PostNL mee aan de proef. Vanuit het pakkettensorteercentrum in Zwolle rijden 20 bestelbussen op de schonere brandstof. Ook het depot in Leeuwarden test met 26 bussen. Deze locaties zijn onder meer gekozen omdat daar meer dieselbussen rijden die geschikt zijn voor HVO100. En omdat daar tankstations in de buurt zijn die HVO100 leveren, ook via een hoge snelheidspomp. Liesbeth Kaashoek, directeur Pakketten & Logistiek, zegt over de proef: “PostNL is een van de eerste grote landelijke bedrijven in Nederland die op HVO100 rijdt. Ik ben er trots op dat we deze stap zetten om onze CO2-uitstoot te verminderen.”

Frituurvet omzetten

HVO100 staat voor ‘100% Hydrotreated Vegetable Oil’. Het wordt gemaakt door Neste, wereldwijd de grootste producent van deze hernieuwbare diesel. Zij gebruiken hiervoor plantaardige oliën, afval- en restvetten. Bijvoorbeeld het gebruikte frituurvet van alle Nederlandse restaurants van McDonald’s wordt door Neste omgezet in HVO100. Deze diesel zorgt voor 90 procent minder CO2-uitstoot, in vergelijking met fossiele diesel. Overigens staan biobrandstoffen de laatste tijd ter discussie. Niet alles zou beter voor het milieu zijn. Daar kijkt PostNL ook kritisch naar. Zo worden er voor HVO100 geen bomen gekapt en Neste gebruikt alleen afval- en reststromen voor de productie. De leverancier voldoet ook onder meer aan de eisen van de Nederlandse Emissieautoriteit en beschikt over alle nodige certificaten.

Ervaring opdoen

De ambitie van PostNL is om in 2030 alle pakketten en brieven in de Benelux in de laatste kilometer (last mile) uitstootvrij te bezorgen. Als tussenstap wil PostNL al in 2025 in 25 binnensteden uitstootvrij bezorgen. Daarvoor wordt gewerkt aan het groener en uiteindelijk uitstootvrij maken van het wagenpark. Bijvoorbeeld door elektrische vervoermiddelen in te zetten. Maar ook door schonere brandstoffen zoals HVO100 te gebruiken. Zes weken lang wordt nu ervaring opgedaan met HVO100. Van hoe de chauffeurs de brandstof ervaren tot aan het meten van de CO2 -uitstoot. Als de proef goede resultaten laat zien, kan PostNL HVO100 wellicht gebruiken voor meer voertuigen in het wagenpark.

Video over duurzaam transport

HVO100 is niet de enige schonere brandstof waar PostNL mee experimenteert. In deze video vertelt Marlies Janssen-Herraets, manager Transport, wat het bedrijf nog meer doet om schonere kilometers te maken.