2021-01-21 PostNL en Mutares ronden verkoop Nexive aan Poste Italiane af

PostNL en Mutares ronden verkoop Nexive aan Poste Italiane af

Den Haag, 29 januari 2021 - PostNL en Mutares maken vandaag bekend dat zij de verkoop van Nexive aan Poste Italiane hebben afgerond. Aan alle voorwaarden voor de transactie, inclusief boekenonderzoek en toestemming van de autoriteiten, is voldaan.

Nexive is de tweede post- en pakketbezorger in Italië. Mutares en PostNL doen deze transactie in het belang van Nexive en zijn stakeholders, vooral de medewerkers van Nexive. De structurele daling van het postvolume in Italië is vergelijkbaar met de situatie in andere Europese landen. Vanuit een strategisch perspectief is consolidatie van de postmarkt de enige manier om de postvoorziening en de werkgelegenheid in deze sector duurzaam in stand te kunnen houden. Zeker nu de structurele krimp van het postvolume wordt versterkt door de impact van de coronapandemie.

De overeenkomst met Poste Italiane is mogelijk dankzij een recente, tijdelijke aanpassing van de Italiaanse wetgeving die concentratie van activiteiten mogelijk maakt.

De verkoop van Nexive aan Poste Italiane, in combinatie met de beëindiging van de joint venture met Mutares, leidt voor PostNL tot een positieve impact van € 30 miljoen op het eigen vermogen en een gerelateerde verbetering van de kaspositie van € 35 miljoen. Omdat de financiële impact verband houdt met niet-voortgezette bedrijfsactiviteiten vallen de financiële consquenties van deze transactie buiten de scope van de projecties en resultaten voor genormaliseerd EBIT, genormaliseerd totaalresultaat en vrije kasstroom.

Over Poste Italiane

Poste Italiane is de grootste logistieke dienstverlener van Italië en is een leidende aanbieder van financiële diensten en verzekeringen. Het is een integraal onderdeel van de Italiaanse economie en maatschappij, gelet op zijn grootte, bekendheid, bereik en klantloyaliteit.

Over Nexive

Nexive heeft een netwerk dat 80% van de Italiaanse huishoudens voor post bedient, en 100% van Italië voor pakketten. Het is de tweede speler in de Italiaanse postmarkt, met de ambitie om als uitdager in de markt klanten de beste balans te bieden tussen service, kwaliteit en prijs. Het realiseert deze ambitie door zich te richten op de interactie met klanten en het versterken van het netwerk.