PostNL opent uniek gerobotiseerd sorteercentrum voor kleine pakketten
De pakketten die in het nieuwe sorteercentrum verwerkt worden hebben het formaat van een flinke schoenendoos of kleiner. Kleine pakketten zorgen voor minder verpakkingsmateriaal, minder lucht, en minder CO2-uitstoot. Directeur Pakketten Liesbeth Kaashoek: “Door in dit sorteercentrum kleine pakketten apart te verwerken, creëren we meer capaciteit in de 26 andere pakkettensorteercentra. De maximale capaciteit van dit gerobotiseerde sorteercentrum staat gelijk aan de capaciteit van vijf normale sorteercentra. Zo zijn we klaar voor de verdere groei van e-commerce en het bedienen van onze zakelijke klanten en consumenten.”
PostNL maakt steeds meer en slimmer gebruik van data, digitalisering en robotisering. Het sorteerproces in het sorteercentrum voor kleine pakketten kent diverse innovatieve tools en technieken zoals 175 robots voor het interne transport, robotarmen voor het opvoeren van de pakketten en tassenvulstations. Zo kunnen 24/7 kleine pakketten worden gesorteerd. Met intelligente software is elk pakket precies te volgen binnen het sorteercentrum.
Het is PostNL’s ambitie om met partners en innovatie start-ups en scale-ups de e-commerce keten verder te verduurzamen. Daarom lanceert PostNL vandaag in samenwerking met Deloitte een innovatieprogramma in aanwezigheid van Constantijn van Oranje, die zich samen met Techleap sterk maakt voor het Nederlandse tech ecosysteem om ambitieuze en veelbelovende Nederlandse tech bedrijven te helpen nationaal en internationaal te laten groeien. Het innovatieprogramma heeft als doel de totale e-commerce keten van check-out in de webwinkel tot bezorging aan de deur te verduurzamen. Zo wil PostNL haar zakelijke klanten en consumenten beter in staat stellen duurzame keuzes te maken. PostNL wil dit realiseren door lucht uit verpakkingen te halen, nog efficiënter en groener te bezorgen, verspilling tegen te gaan door in te zetten op minder retouren en circulaire oplossingen makkelijker te maken.
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Met onze post- en pakketbezorgers die overal komen, met ruim 4.200 PostNL-punten en 11.000 brievenbussen zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 40.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 8,1 miljoen brieven. Digitale transformatie neemt een centrale plek in bij PostNL. We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in.
PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van 3,3 miljard in 2020, waarvan 57% afkomstig uit e-commerce activiteiten. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.