Sterke bedrijfsresultaten continueren met genormaliseerde EBIT van € 130 miljoen en vrije kasstroom € 159 miljoen in eerste kwartaal 2021
Verwachting genormaliseerde EBIT 2021 ten minste € 250 miljoen, vrije kasstroom meer dan € 225 miljoen
Persbericht (NL)
Press release (EN)
in € miljoen | 1e kw. 2020 | 1e kw. 2021 |
Omzet | 701 | 962 |
Genormaliseerde EBIT
waarvan verondersteld als niet-terugkerend en gerelateerd aan Covid-19 | 15 | 130
42* |
Vrije kasstroom | 5 | 159 |
Genormaliseerd totaalresultaat | 30 | 112 |
Herna Verhagen, CEO PostNL: “We hebben een zeer goed begin van 2021 gehad en de ontwikkelingen sinds het tweede kwartaal van vorig jaar kunnen voortzetten. Die resultaten zijn te danken aan sterk teamwork en goede samenwerking tussen de bedrijfsonderdelen. De gezondheid en veiligheid van onze mensen, klanten en consumenten zijn en blijven onze belangrijkste prioriteit.
Ook in het eerste kwartaal hebben we weer onze collectieve veerkracht en flexibiliteit bewezen tijdens aanhoudend ongekende omstandigheden. We hebben een recordaantal pakjes in één kwartaal bezorgd: 108 miljoen. Ook bij Mail in Nederland was het resultaat sterk, al houdt de onderliggende volumedaling als gevolg van substitutie aan. De genormaliseerde EBIT kwam uit op € 130 miljoen. Rekening houdend met de lockdownsituatie en andere corona-effecten gaan we ervanuit dat circa € 42 miljoen van dit resultaat eenmalig is. We boeken goede vorderingen met de versnelling van onze digitale transformatie en versterking van onze concurrentiepositie door voort te bouwen op ons platform. Het streven is de investeringen in digitalisering te versnellen.
Op basis van de sterke ontwikkeling van de bedrijfsresultaten in het eerste kwartaal hebben we op 26 april onze vooruitzichten voor 2021 naar boven bijgesteld. We gaan uit van een genormaliseerde EBIT van ten minste € 250 miljoen en een vrije kasstroom van meer dan € 225 miljoen. De zichtbaarheid van de toekomstige ontwikkelingen blijft beperkt. De precieze gevolgen van veranderingen in de lockdownsituatie, zoals de verdere heropening van niet-essentiële winkels in Nederland vanaf 28 april, blijven lastig te voorspellen.”
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Met onze post- en pakketbezorgers die overal komen, met ruim 4.200 PostNL-punten en 11.000 brievenbussen zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 40.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 8,1 miljoen brieven. Digitale transformatie neemt een centrale plek in bij PostNL. We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in.
PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van 3,3 miljard in 2020, waarvan 57% afkomstig uit e-commerce activiteiten. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.