Postnl.nl

PostNL verzoekt minister om intrekking verplichting UPD

Den Haag, 5 september 2025– PostNL heeft de minister van Economische Zaken officieel verzocht om de aanwijzing tot het uitvoeren van de Universele Postdienst (UPD) in te trekken. Dit intrekkingsverzoek komt voort uit het uitblijven van een oplossing voor de hoge kosten van deze publieke taak die PostNL noodgedwongen moet blijven maken ondanks dat deze vanaf 2025 leiden tot structurele verliezen voor het gehele postbedrijf. Kortetermijnmaatregelen zijn uitgebleven, de subsidieaanvraag is afgewezen door de minister en er is geen perspectief op voldoende verbetering van de wet- en regelgeving. Vandaag heeft ook het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) het gevraagde voorschot op subsidie afgewezen. Er ontstaat hierdoor een onhoudbare situatie voor PostNL. En het brengt de continuïteit van de Nederlandse postdienstverlening in gevaar. Dat is onverantwoord voor de mensen die afhankelijk zijn van post, de duizenden mensen die werken in de postsector en mag niet van een commercieel bedrijf verwacht worden bij de uitvoering van een verplichte publieke taak. PostNL kan niet anders dan het verzoek tot intrekking in te dienen en vraagt het ministerie om binnen twee maanden te reageren

Wettelijke verplichtingen passen al jarenlang niet bij consumentenbehoefte

CEO van PostNL Pim Berendsen zegt hierover: “Alle medewerkers in de postsector zetten zich al jarenlang in om de postdienstverlening in Nederland op een verantwoorde manier en met een hoog serviceniveau in stand te houden. Dat hebben we gedaan ondanks een structureel dalende hoeveelheid post van 8 tot 10 procent per jaar. PostNL heeft voortdurend gezocht naar manieren om de postbezorging betaalbaar en uitvoerbaar te houden. Dat deden we door locaties te sluiten en werkwijzen aan te passen. Dit heeft afgelopen jaren geleid tot een aanzienlijke verlaging van onze kosten. Er zijn geen verdere mogelijkheden om kosten te reduceren en we zijn aan het einde gekomen van de maatregelen die PostNL zelf kan nemen om de UPD verantwoord binnen het verouderde wettelijk kader uit te blijven voeren. Een wettelijk kader dat overigens ook niet meer past bij de maatschappelijke behoefte aan post. Over de urgente noodzaak tot aanpassing is iedereen het eens. Maar een oplossing vraagt politieke wil en daadkracht en die ontbreekt.”


Publieke taak is verlieslatend en onuitvoerbaar

Op dit moment is de postdienstverlening verlieslatend door de hoge kosten die het huidige UPD-servicekader met zich meebrengt. PostNL is onder andere verantwoordelijk voor het ophalen en bezorgen van post uit ruim 10.000 oranje brievenbussen, vijf dagen per week, waarbij tenminste 95% van deze post binnen één werkdag bezorgd moet worden. Zonder deze verplichtingen zou PostNL zijn netwerk en dienstverlening anders inrichten. Voor de extra kosten die PostNL maakt om aan de opgelegde verplichting te voldoen heeft PostNL een subsidie aangevraagd van € 30 miljoen in 2025 en € 38 miljoen in 2026. Dit verzoek is door de minister afgewezen. PostNL is daarom in bezwaar gegaan tegen de afwijzing en startte vanwege de urgentie een voorlopige voorziening voor een voorschot op de subsidie. Vandaag is deze voorlopige voorziening voor deze kortetermijnoplossing afgewezen. Door de ontstane situatie ziet PostNL zich gedwongen om nu een verzoek te doen tot intrekking van de UPD-verplichting.


Voorstel minister onuitvoerbaar

Het recente voorstel dat de minister heeft gedaan om de bezorgtermijn te verruimen naar twee, en later drie dagen, is onvoldoende. Als het al komt dan komt het te laat en biedt het geen oplossing voor de hoge kosten van de UPD die er nu en in de toekomstige jaren zijn. De voorgestelde bezorgnorm van 95% is in de praktijk bovendien niet uitvoerbaar, gezien de arbeidsintensieve aard van postbezorging. Het voorstel biedt geen financiële bijdrage voor de kosten die PostNL noodgedwongen moet maken bij het uitvoeren van deze wettelijk opgelegde taak, waardoor de totale postdienstverlening structureel verlieslatend blijft. Dit is economisch onverantwoord. Bovendien is de invoering van het voorstel omgeven met politieke onzekerheid, zoals ook weer bleek uit het recente rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over de toekomst van post.


Geen makkelijk besluit

PostNL benadrukt dat het al jaren via dialoog probeert om tot een acceptabele oplossing voor alle betrokkenen te komen. Berendsen: “Het overgaan tot een intrekkingsverzoek is allesbehalve een makkelijk besluit maar we kunnen niet anders. Op deze manier doorgaan is gewoon niet langer mogelijk en niet verantwoord voor PostNL want de oplopende verliezen als gevolg van de UPD-verplichtingen brengen niet alleen de continuïteit van de postdienstverlening in gevaar maar beperken ook de ontwikkelingen van het e-commercebedrijf.”


PostNL vraagt om reactie binnen 2 maanden

PostNL vraagt de minister om binnen 2 maanden te reageren op het intrekkingsverzoek. Deze termijn hangt samen met de beslissing van de minister op het ingestelde bezwaar van PostNL tegen de afwijzing van de subsidie begin november. Het is aan de minister om de postmarkt nu een helder perspectief te geven en met een passende oplossing voor de UPD te komen. Afhankelijk van de besluitvorming van de minister zal PostNL vervolgstappen zetten.