PostNL zet koers naar 2028 met slimme bezorging, internationale expansie en AI-gedreven innovatie
Den Haag, 17 september 2025 - PostNL presenteert vandaag zijn nieuwe strategie, gericht op waardecreatie en duurzame internationale groei. Daarbij focust het bedrijf op slimmere pakketbezorging, de versnelling van internationale e-commerce via de succesvolle platforms Spring en MyParcel, en op verdere innovatie en AI-toepassingen.
Pim Berendsen, CEO PostNL: “Met onze nieuwe strategie bouwen we aan het PostNL van de toekomst: een bedrijf dat groeit, klantgericht, internationaal en innovatief is. Vanuit onze purpose, ‘In verbinding bezorgen wat ons allemaal verder brengt’, nemen wij het voortouw om te zorgen dat we duurzaam groeien in e-commerce. Door samen te werken in de hele keten en met onze klanten slimme keuzes te maken geven we de volgende fase van e-commerce vorm. Buiten Nederland breiden we onze succesvolle platforms uit naar nieuwe markten. Zo verbeteren we niet alleen onze marktpositie maar creëren we ook duurzame waarde voor onze klanten, consumenten, medewerkers, aandeelhouders en de maatschappij als geheel.”
De volgende fase van e-commerce
PostNL zet de komende jaren in op slimme, efficiënte en klantgerichte logistiek. Daarom breidt het bedrijf vanaf 2026 het netwerk van pakketautomaten jaarlijks uit met ruim 600 nieuwe locaties. Eind 2028 zijn er zo in totaal 3.600 automaten beschikbaar in Nederland. Samen met toonaangevende webshops werkt PostNL bovendien aan een verschuiving van next day als standaard naar best day bezorging als slimmer alternatief. Dit jaar starten pilots waarbij consumenten extra keuzes krijgen voor een breder bezorgvenster om zo beter aan te sluiten op hun persoonlijke voorkeuren. PostNL blijft pakketten de volgende dag bezorgen, maar stimuleert nadrukkelijk de keuze voor best day. Zo kunnen webshops en PostNL volumes slimmer spreiden en het netwerk duurzamer en effectiever benutten.
Succesvolle platforms internationaal laten groeien
PostNL richt zich de komende jaren op internationale groei door zijn succesvolle asset-light-platforms Spring en MyParcel uit te breiden naar nieuwe markten. Daarmee speelt het bedrijf in op de snelgroeiende internationale e-commercemarkt, met name in Europa, waar het al actief is met een uitgebreid netwerk van logistieke partners.
Toekomstbestendige Universele Postdienst (UPD)
PostNL benadrukt dat het huidige voorstel van de overheid onvoldoende is en leidt tot een structureel verlieslatende UPD. Daarom is eerder het verzoek ingediend om de UPD in te trekken. Het is nu aan de overheid om met een voorstel te komen dat zorgt voor een toekomstbestendige UPD. PostNL heeft altijd geprobeerd om via een constructieve dialoog tot een juiste oplossing te komen en geeft aan dat te blijven doen. Als dat echter niet tijdig tot de noodzakelijke veranderingen leidt, neemt het bedrijf alle benodigde stappen en mitigerende maatregelen voor een economisch houdbare UPD waarbij de werkgelegenheid voor duizenden mensen gewaarborgd blijft.
Innoveren en AI-first
PostNL blijft innoveren en zet daarbij nadrukkelijker in op AI-first. AI wordt al toegepast in cruciale processen, zoals klantenservice, de PostNL-app en de sortering en routeplanning van post en pakketten. De komende jaren wordt dit verder opgeschaald voor efficiëntere processen, meer personalisatie en een betere klantbeleving. Daarnaast biedt AI nieuwe kansen om data en technologie slim te benutten, bijvoorbeeld voor producten die voortbouwen op de operationele data van PostNL. Ook ontstaan mogelijkheden voor aanvullende diensten bij bezorging, zoals oplossingen op het gebied van energie en duurzaamheid.
Meer schone kilometers en goed werkgeverschap
Als voorloper blijft PostNL zich de komende jaren sterk inzetten op duurzaamheid met klimaatneutrale gebouwen en schone kilometers. Door in 2030 in de eigen operatie 90% minder, en in de hele keten 45% minder uitstoot, te realiseren en koers te zetten naar net zero in 2040. Daarnaast wil PostNL een aantrekkelijke en inclusieve werkgever blijven en de betrokkenheid van medewerkers verder vergroten. Ook wil het een veilige werkomgeving bieden en daarom blijft PostNL investeren in de aanschaf en ontwikkeling van diverse machines en hulpmiddelen die het werk verlichten en de veiligheid nog verder verbeteren.
Meer informatie
Voor meer informatie over de nieuwe strategie en financiële ambitie van PostNL voor de komende jaren, lees het Engelstalige persbericht over de Capital Markets Day.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.700 PostNL-punten, 10.000 brievenbussen, en ongeveer 1.100 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 32.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we gemiddeld 1,2 miljoen pakketten en 6,3 miljoen brieven.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van € 3,3 miljard in 2024.