Sterk tweede kwartaal 2021 voor PostNL, genormaliseerde EBIT stijgt met 17% naar € 63 miljoen
Vooruitzichten 2021 verhoogd naar € 280 miljoen tot € 310 miljoen
PDF press release (EN)
PDF persbericht (NL)
in€ miljoenen | 2e kw. 2020 | 2e kw. 2021 | halfjaar 2020 | halfjaar 2021 |
Omzet | 789 | 838 | 1,490 | 1,800 |
Genormaliseerd EBIT | 54 | 63 | 69 | 193 |
waarvan verondersteld als niet-terugkerend en gerelateerd aan Covid-19 | 29 | 26 | 29 | 69 |
Vrije kasstroom | 93 | 54 | 98 | 213 |
Genormaliseerd totaalresultaat | 35 | 57 | 64 | 169 |
Herna Verhagen, CEO PostNL: “Het goede begin van het jaar zette ook het tweede kwartaal door. Dat was te danken aan de inspanningen van onze mensen en sterk teamwork bij de uitdagende omstandigheden van een samenleving die stap voor stap weer openging. De gezondheid en veiligheid van onze mensen, klanten en consumenten zijn en blijven natuurlijk onze belangrijkste prioriteit.
We kunnen over het tweede kwartaal van 2021 een sterk resultaat melden, waarvan een deel eenmalig is. Vooral Mail in Nederland ontwikkelde zich, deels dankzij Covid-19, sterk, al zet de onderliggende substitutietrend door. Bij Pakketten blijft het volume groeien, ook als we het eenmalige deel buiten beschouwing laten, dat, zoals verwacht, is afgenomen nadat de winkels weer open mochten.
Het gedrag van de consument is veranderd, vooral als gevolg van Covid-19. Er wordt meer online gekocht en e-commerce is versneld. Om die sterkere toename van de pakketvolumes op te vangen, breiden we de capaciteit verder en eerder uit dan was voorzien. Tegelijkertijd versnellen we onze investeringen in duurzaamheid om zo nog meer en sneller voortgang te boeken met de realisatie van onze ESG-doelstellingen. We zijn verder ook van plan om het aantal pakketautomaten uit te breiden naar circa 1.500 in 2024. De totale investeringen voor de periode 2022–2024 zijn ongeveer € 950 miljoen.
Voortbouwend op onze resultaten in het eerste halfjaar en de voortgang met onze succesvolle strategie verhogen we onze financiële ambities. Onze vooruitzichten voor de genormaliseerde EBIT in 2021 zijn verhoogd naar een bedrag tussen € 280 miljoen en € 310 miljoen. Dat vertaalt zich ook naar een verbetering van de vrije kasstroom. We verhogen bovendien onze ambitie voor genormaliseerde EBIT in 2024 naar een bedrag tussen € 330 miljoen en € 370 miljoen, wat € 60 miljoen tot € 80 miljoen hoger is dan onze eerdere verwachting. Er blijft onzekerheid over het effect van Covid-19.
De pandemie leidt nog altijd tot uitdagende omstandigheden en tegenslag voor heel veel mensen wereldwijd. We zijn trots op onze mensen, die elke dag hard werken om de favoriete bezorger te zijn. Door ons te blijven richten op de kwaliteit van onze dienstverlening en door de verhoogde investeringen in de bedrijfsactiviteiten streven we naar het benutten van ons groeipotentieel. Daarmee creëren we langetermijnwaarde voor al onze stakeholders en leveren we een duurzame bijdrage aan de maatschappij.”
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Met onze post- en pakketbezorgers die overal komen, met ruim 4.200 PostNL-punten en 11.000 brievenbussen zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 40.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 8,1 miljoen brieven. Digitale transformatie neemt een centrale plek in bij PostNL. We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in.
PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van 3,3 miljard in 2020, waarvan 57% afkomstig uit e-commerce activiteiten. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.