Update PostNL over resultaatontwikkeling
Sinds de publicatie van PostNL resultaten over het tweede kwartaal, op 8 augustus, zijn de wereldwijde macro-economische omstandigheden verder verslechterd. De invloed daarvan is in veel sectoren voelbaar. De inflatie is gestegen en bereikte in ons land in september een recordniveau van bijna 15%. Tegelijkertijd zakte het consumentenvertrouwen weg tot een historisch dieptepunt. Dit werkt negatief door in de consumentenbestedingen en houdt naar verwachting de komende kwartalen aan.
Deze niet eerder vertoonde omstandigheden vertalen zich naar een tragere volumegroei in de pakkettenmarkt dan eerder werd voorzien, terwijl het marktaandeel van PostNL stabiel was. De verwachte terugkeer naar groei in Pakketten in het derde kwartaal is uitgebleven en PostNL gaat er nu vanuit dat de volumes in het vierde kwartaal in 2022 gelijk zullen zijn aan het jaar ervoor.
Q4 wordt desondanks het sterkste kwartaal van het jaar en daarmee het belangrijkste kwartaal voor het jaarresultaat. Op piekdagen worden twee keer zoveel pakketten bezorgd als op een gemiddelde dag.
De aanhoudende inflatiedruk leidt tot hogere brandstof-, loon- en andere kosten. In het licht van de huidige cao-onderhandelingen zullen de loonkosten meer stijgen dan eerder werd voorzien. Per saldo worden de kosten hoger in verhouding tot de volumes. PostNL stemt zijn netwerkcapaciteit voortdurend af op de volumes, binnen de grenzen van een krappe arbeidsmarkt. Hierbij wordt de nodige flexibiliteit in het netwerk tijdens het piekseizoen behouden om het niveau van de dienstverlening voor klant en consument te waarborgen.
PostNL doet al het nodige om de impact van de kostenstijgingen en een tragere volumeontwikkeling dan verwacht te mitigeren. De maatregelen die de efficiëntie en productiviteit verbeteren worden versneld geïmplementeerd en geïntensiveerd. Het gaat dan om onder andere:
De voordelen van deze maatregelen worden zichtbaar, maar lopen achter de impact van de snel veranderende omgeving aan. Dit zet de marges onder druk.
Door de tegenwind blijft de resultaatontwikkeling in het derde kwartaal, voornamelijk bij Pakketten, achter bij de verwachtingen van PostNL:
Volumedaling van 1,1% in het derde kwartaal van 2022. De omzet bedraagt naar verwachting € 506 miljoen (Q3 2021: €505 miljoen) bij een genormaliseerde EBIT van € (1) miljoen (Q3 2021: € 27 miljoen).
De volumes daalden in het derde kwartaal met 9,3%. De omzet komt naar verwachting uit op € 328 miljoen (Q3 2021: € 345 miljoen) bij een genormaliseerde EBIT van € (1) miljoen (Q3 2021: € 12 miljoen, waarvan een verondersteld effect van € 5 miljoen door Covid-19).
Als gevolg van de verder verslechterende macro-economische omstandigheden en de aanhoudende onzekerheid is het niet langer realistisch om te veronderstellen dat de eerdere verwachting voor de genormaliseerde EBIT en de vrije kasstroom in 2022 gehaald worden. PostNL neemt alle nodige maatregelen om het niveau van de dienstverlening en de robuuste financiële positie te waarborgen.
De resultaten van PostNL over het derde kwartaal worden als gepland bekendgemaakt op 7 november 2022.
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Met onze post- en pakketbezorgers die overal komen, met ruim 4.800 PostNL-punten en 11.000 brievenbussen zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 37.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,2 miljoen pakketten en 8 miljoen brieven. Onze focus ligt op kwaliteit voor klanten, het creëren van kansen voor onze mensen en het toevoegen van waarde voor stakeholders door groei, digitalisering en duurzaamheidsinitiatieven. We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,5 miljard in 2021, waarvan 61% afkomstig uit e-commerce activiteiten. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.